top of page
  • ד״ר אביב קרמר

ניתוחים לאחר ירידה משמעותית במשקל

במקרים של ירידה דרסטית במשקל (MWL -MASSIVE WEIGHT LOSS) הגוף בעצם מאבד כמויות גדולות מאוד של שומן עודף. ישנם מספר אזורים אנטומיים בגוף אשר בהם נאגרים למעשה עודפים אלו. לאחר ירידה דרסטית במשקל נותרים לרוב עודפי עור, פיזור שומנים לא סימטרי (מלאות במקומות מסוימים), אזורים של "צמיגים" (ROLLS). איכות וגמישות העור הנותר לאחר הירידה במשקל מצביעה על האוזרים באזורים הפוטנציאליים בגוף הניתנים לשיפור על ידי ניתוח פלסטי.

ישנן מספר דרכים לרדת במשקל. ניתן לרדת במשקל על ידי שילוב של תפריט מאוזן ואימון גופני, ישנן מספר תרופות אשר מאושרות לצורך ירידה במשקל אולם בשל תופעות לוואי מאושרות כיום בהתוויות רפואיות ספיציפיות בלבד ואין הוכחה ליעילותן במקרים של השמנת יתר מורבידית. ניתוחים בריאטרים מלבד ההשפעה של ירידה במשקל הראו שיפור ואף ריפוי של מחלות כגון סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם ועוד. סיבוכים מאוחרים המופיעים לאחר ניתוחים בריאטרים צריכים להילקח בחשבון על ידי המנתח הפלסטי , סיבוכים אלו כוללים חוסר ירידה מספרת במשקל, הפרעות פסיכיאטריות כתוצאה מהניתוח, סינדרום    DUMPING וחסרים תזונתיים. תזונה נכונה ותקינה בתקופה שלאחר ניתוח הינה קריטית לצורך תהליך ריפוי והחלמה תקינים. חסרים בחלבון, בוויטמינים שונים, סידן , ברזל ומינרלים אחרים עלולים להופיע לאחר הניתוח הבריאטרי. כל אותן תופעות הינן ייחודיות למטופלים שירדו במשקל בעקבות ניתוח לעומת אלו אשר הקפידו על תזונה נכונה וספורט. מבחינת העודפים הנותרים ומצריכים טיפול, אלו מופיעים לאחר ירידה במשקל ללא כל קשר לאופן בו הושגה.

מחקרים הראו כי הקפדה על כושר גופני או על דיאטה בלבד אינם מספיקים על מנת לתת תוצאה טובה ארוכת טווח אלא השילוב של שני אלו ביחד. מלבד זאת כאשר אנו מתאמנים מלבד שריפת קלוריות אנו גם בונים שריר, לצורך בניית השריר אנו זקוקים לחומרי הבניה מהם הוא נבנה שכוללים חלבונים וחומרים נוספים, במהלך אימון אנו זקוקים למערכת לב ריאה תקנית, כדוריות הדם זקוקות לברזל וכן ישנם חומרים נוספים שהגוף דורש כתוצאה מאימון גופני. לכן אם נכנסים למשטר של אימוני כושר יש במקביל לבנות תוכנית מתאימה לתזונה מתאימה אחרת אנו עלולים לגרום לעצמנו נזק. בפסיכיאטריה קיימות מספר הפרעות אכילה המראות קשר הדוק לאימוני כושר אינטנסיביים המכוונים לירידה במשקל, אותם מטופלים פיתחו הרגלי אכילה פתולוגים אשר גרמו להפרעות גופניות שונות ועלולים אף לסכן חיים. לכן לדעתי כושר גופני במידה הוא מרכיב חשוב לצורך ירידה במשקל אך אינו מספיק.




האפשרויות הניתוחיות העומדות בפני אותם מטופלים מחולקות בעצם על פי האזורים האנטומים השונים בגו כאשר העיקרון המנחה הוא שהסרה של רקמה מבאיזור נרחב יותר תותיר צלקת ארוכה יותר : ניתן לבצע ניתוח גדול הכולל טיפול במספר אזורים שונים או לחלק את התיקון למספר ניתוחים עם הפסקה של לפחות שלושה חודשים בין כל ניתוח, ההחלטה על תוכנית הניתוחים והשילובים תלויה במצבו הגופני של המנותח ונתונה לשיקול דעתו של המנתח אולם לרוב לא מבוצע תיקון של אזורי הגו העליון יחד עם אזורי הגו התחתון באותו הניתוח.

- בטן - "פניקולקטומיה" ניתוח שמטרתו להסיר רקמת עור ושומן מאזור הבטן הקדמי, "אבדומינופלסטיה" הינו ניתוח אסתטי אשר כולל הסרת עור ושומן יחד עם הידוק שרירי הבטן ומיקום מחדש של הטבור. ניתן לבצע הצרה של אזור הבטן על ידי כריתת רקמה עודפת מהאזור המרכזי (שיטת FLEUR DE LIS) אשר מותירה צלקת אנכית במרכז הבטן בנוסף לצלקת האופקית בתחתית הבטן. במידה וישנה רקמה עודפת אשר מקיפה את כל אזור הגו התחתון (בטן, מותניים וגב תחתון) ניתן לבצע ניתוח רחב יותר - LOWER BODY LIFT אשר כולל הסרה של רקמה היקפית ומותיר צלקת בצורת חגורה. אזור המפשעות והאזור שסביב איברי המין יתכן ודורש גם הוא טיפול להצרה ומתיחה. 

- אזור הירכיים - אזור הנחשב קשה יחסית לתיקון, העודפים יכולים להופיע באזור הירכיים הפנימיות והחיצוניות. THIGH LIFT -  הרמת ירכיים. אם המטופל/ת עובר ניתוח היקפי LOWER BODY LIFT ישנה השפעה של מתיחה והרמה גם על העודפים באזורים החיצוניים של הירכיים, הניתוח הנפוץ הינו ניתוח הכולל הסרת רקמה מהאספקט הפנימי של הירכיים ובסופו מתקבלת צלקת אנכית ארוכה הנמשכת מאזור המפשעה עד אזור הברך, כמו כן יש מצבים בהם מוסיפים כריתה נוספת באזור הירכיים העליונות היוצרת צלקת אופקיות בקו התחתונים הקדמי. במקרים רבים נעשה שילוב בטכניקת שאיבת שומן לפני או לאחר הניתוח.

- ידיים - ברכיופלסטיה ועיצוב בית השחי, אלו ניתוחים שמטרתם להסיר את עודפי השומן והעור מאזור הגפיים עליונות, לרוב האזורים הדורשים תיקון הם הזרועות ובית השחי, ישנן מספר שיטות ניתוחיות לכריתת עודפי העור והמחיר הוא צלקות ארוכות אשר ממוקמות באספקט הפנימי של הזרועות ובית השחי במטרה לנסות להסוותן ככל הניתן.

- שדיים - מסטופקסיה ועיצוב השד , ניתוחי השד לאחר ירידה מאסיבית במשקל שונים מניתוחי הרמות השד / הקטנות השד הנפוצים. לרוב מדובר בניתוח מורכב יותר כאשר המטרה היא הרמה של השדיים למיקום טבעי יחד עם מתן נפח תקין ומראה אסתטי.

- מתיחת פלג גוף עליון - UPPER BODY LIFT - ניתוח אשר מטרתו הסרת עודפי העור באזורי הגב העליון ובצידי בית החזה , באזורים אלו לרוב נותרים צמיגים הכוללים עור ושומן, הניתוח מתבצע לרוב במקביל עם ניתוח להרמת והקטנת החזה ומותיר צלקות אנכיות בגב העליון הנמשכות לעיתים עד לקוי הצלקת הקדמיים המותיר ניתוח הרמת החזה.

- פסאודוגניקומסטיה (שדיים גבריים) - שאריות שומן ועור אצל גברים לאחר ירידה במשקל ניתנים להסרה על ידי שילוש של ניתוח הכולל כריתת עודפי עור ושומן והרמה של הפטמה למיקום גבוה יותר ושאיבות שומן.

מטופלים המעוניינים לעבור את הניתוח לאחר ירידה מאסיבית במשקל צריכים להיות סביב משקל היעד שלהם ועליהם להיות בעל משקל יציב במשך תקופה של לפחות שלושה חודשים. לרוב המטופלים  מגיעים למצב זה כשנה עד שנה וחצי לאחר הניתוח הבריאטרי.

מטופלים שלא הגיעו למשקל היעד שלהם, כאלו שלא מצליחים לשמור על משקל יציב, מטופלים עם מחלות רקע משמעותיות, בעיות פסיכיאטריות ,  בעלי ציפיות שאינן תואמות את המציאות ומטופלים מעשנים ידרשו לטפל בנושאים אלו בטרם יהיו מתאימים לניתוח. קונטראינדיקציה מוחלט הינו מטופל הסובל מבעיה שלא מאפשרת לו לעבור ניתוח בהרדמה כללית,מעבר לכך מחלות רקע שונות, עישון, בעיות קרישות בדם והשמנת יתר מהוות התוויות נגד יחסיות וההחלטה הינה על פי שיקול הדעת של הרופא המנתח.

מרבית הסיבוכים קשורים לתהליך ריפוי הפצע, פצעים הנפערים בקוי התפרים, פתיחה של תפרים וחשיפת תפרים הינם הסיבוכים היותר נפוצים. סרומות (צבירי נוזלים באזורי חללי הניתוח) יכולות להתפתח, כמובן שגם בניתוחים אלו עלולים להופיע אותם סיבוכים הקיימים בכל ניתוח אחר כגון זיהום או דימום, כמו כן תתכן חזרה של אזורים מסויימים של עודפי עור ושומן מה שיכול להצריך ניתוח חוזר.

אורך ההחלמה הינו כתלות במורכבות והיקף הניתוח. לרוב מומלצת מנוחה למשך מספר ימים לאחר הניתוח תוך שימוש בנוגדי כאב, במרבית הניתוחים מושארים נקזים (צינור מנקז) בחללי הניתוח אשר מוצאים לרוב מספר ימים לאחר הניתוח וגורמים לאי נוחות מסויימת. לאחר מכן באופן הדרגתי ניתן לחזור לפעילות מלאה כאשר מומלץ להמתין לפחות שישה שבועות עד שניתן לשוב לפעילות הכרוכה במאמץ או הרמת משא כבד.


25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page